منتدي كلية حاسبات و معلومات حلوان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
تم فتح الدردشة لسهولة التواصل ..يرجى عدم استعمالها فى غير ذلك

ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
miano akime
.:: مشرفة المنتدى ::.
.:: مشرفة المنتدى ::.
miano akime

Level : Level 1
انثى

ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى  Empty
مُساهمةموضوع: ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى    ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى  Emptyالإثنين نوفمبر 07, 2011 12:38 pm

ســــؤال :-
ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى كلية الحاسبات
أنا فى ثالثة ثانوى وعايز اعرف اذا كنت هحتاج كمبيوتر بمواصفات خيالية [i5 aw i7]

وشكراً

جواب:ـ
انت كل الي محتاجة كمبيوتر بسيط ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى  Smile
يكون عندك مساحة فاضية و خط انترنت عشان المحاضرات والدروس الفيديو والكتب والذي منه

كمبيوتر ب 2 جيجا رام مناسب واي بروسيسور معاك يسد

انا عن نفسي املك جهاز نتبوك صغير معالجه 1.6 ورام 1 جيجا ومريحني جداً وبشغل بيه netbeans الي هو تقريباً اتقل ide موجود

لو جهازك الحالي كويس يستحسن تجيب شاشة مريحة للجهاز عشان حتكون عليه مدة طوييييييييلة

جواب اخر :ـ
انا طالب في هندسة اسكندرية قسم حاسبات واتصالات
البرامج في قسمي زي قسم هندسة الحاسبات والنظم
مافيش متطلبات اضافية
اي كمبيوتر سريع يفي بالغرض ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى  Smile

"نصيحة: ممكن تكون في مرحلة عايز تشتغل لينكس او قررت تطور برامج للايفون
فحاول تجيب جهاز مافيهوش كارت ati ويكون متوافق مع الهاكنتوش
وحاول بقدر الامكان يكون هاردك واسع لان المحتوي الي حتنزله لدراستك حيبقي كبير ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى  Smile"
نصيحة :amd افضل من انتل لان القدرة علي التحديث بتكون اقل تكلفة ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى  Smile

جواب تانى :-

ولا ممكن كمبيوتر بمواصفات عادية 2g ram و processor 1.8 مثلاً يسد معايا في الكلية

كود بلغة HTML:

youtube.com/user/thenewboston

قناة اليوتوب دي حتفيدك اثناء دراستك ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى  Smile

جواب رابع :-

انا انصحك تجيب لابتوب و فعلا الجهاز ده على حسب استخدامك يعني لو مثلا كنت
في قسم CS لازم هتحتاج جهاز بامكانيات عاليه لكونك هتتعامل مع كومبايلر و
سوفت وير انجنريرنج و ممكن تسطب ماشين عليه بعيدا عن كل الكلام ده هتحتاج
هارد كبير و رامات عاليه يعني هارد 320 و ورامات 2 كويس ولازم البروسيسور
يكون باورفل يعني core2 او core i 3 ولو هتشتغل جرافكس عاليه ثري دي ماكس
مثلا او اوتوكاد اكيد لازم كارت الشاشه يكون عالي و في اقسام مش بتحتاج
الجهاز بالامكانيات دي اكيد بس بوجه عام انصحك تجيب لابتوب بالامكانيات دي
عشان كمان يفيدك في شغلك بعد كده
abdelrhman

abdelrhman

Level : Level 1
ذكر

ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى  Empty
مُساهمةموضوع: رد: ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى    ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى  Emptyالإثنين نوفمبر 07, 2011 3:34 pm

اشكركم جزيلا على ما تقدموه لنا
!KIMO!
.:: الإدارة ::.
!KIMO!

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى    ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى  Emptyالإثنين نوفمبر 07, 2011 6:07 pm

شكرااا يا ميانو
https://fcih.gid3an.com

ايه مواصفات الكمبيوتر اللى هحتاجه فى الكلية ؟؟؟؟ مهمـ لطلبة حاسبات ... خاصة اولى
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» تعلمت فى هذه الكلية !!!!!!!!!!!!
» مصطلحات الكمبيوتر والانترنت (مهم جدا)
» دخلت حاسبات و معلومات .... طب تعال ..
» مقارنة كلية حاسبات بغيرها من الكليات و المعاهد(أرجو التثبيت)
» نصيحة من خريج حاسبات الى الجدد ،، منقول عن البشمهندس محمد الزويدى